Educația pentru Cetățenie Activă: De la Viziune la Practică, cu Sprijinul Instrumentului TEACH
Instituția noastră a găzduit recent un panel de discuții esențial, dedicat pilonilor democrației în spațiul educațional: dezvoltarea competențelor democratice și implementarea eficientă a instrumentului european de formare TEACH. Evenimentul a reunit cadre didactice și factori de decizie, subliniind rolul important pe care școala îl joacă în formarea viitorilor cetățeni activi și responsabili.
Doamna Marcu Neli, șefă a CM Limbă și literatură română, a deschis această activitate, propunând un exerciție de spargere a gheții. Toți participanții, prin acest joc, au făcut cunoștință unul cu altul.
Doamna Vărzaru Galina, directorul instituției a evidențiat faptul că democrația nu este doar un sistem politic, ci un set de abilități și atitudini care trebuie exersate zilnic. Competențele democratice, definite de Cadrul de Referință al Consiliului Europei (Competences for Democratic Culture – CDC), includ elemente fundamentale precum:
Valori (Respectul pentru demnitatea umană, egalitatea, justiția).
Atitudini (Toleranța, flexibilitatea, deschiderea către alteritate).
Cunoștințe și Înțelegere Critică (Cunoașterea sistemelor politice, a instituțiilor, a culturilor).
Aptitudini (Ascultarea activă, gândirea critică, rezolvarea pașnică a conflictelor, participarea civică).
S-a subliniat că un mediu școlar democratic, bazat pe dialog și incluziune, este cel mai bun incubator pentru aceste competențe. Elevii care se simt auziți și implicați în luarea deciziilor, devin adulți care își exercită drepturile și își asumă responsabilitățile civice.
Instrumentul TEACH: puntea spre o educație de calitate
Un punct central al dezbaterii l-a constituit instrumentul TEACH (Training Educators for All Children’s Rights in School), un kit de resurse dezvoltat pentru a sprijini profesorii în integrarea drepturilor omului și a principiilor democratice în activitatea lor zilnică.
Doamna Vlas Lidia a explicat că instrumentul TEACH nu este un simplu manual, ci o metodologie practică ce oferă:resurse de formare,instrumente de evaluare, ghidare practică. Este o schimbare de paradigmă care transformă profesorul dintr-un simplu transmițător de informații într-un facilitator al culturii democratice.” – a menționat unul dintre panelisti.
Concluzii:
La final, pentru o reflecție cât mai productivă, doamna Bîrsan Tatiana a propus un exercițiu , în baza căruia toți participanții și-au spus cuvântul privitor la activitatea de astăzi. Doamna Vărzaru a concluzionat că un liceu modern, care își asumă rolul de formator civic, trebuie să investească constant în cele două direcții:
Cultura participativă– crearea unui cadru în care elevii, profesorii și părinții negociază și decid împreună și dezvoltarea profesională a cadrelor didactice– utilizarea instrumentelor validate la nivel european, cum ar fi TEACH, pentru a dota profesorii cu competențele necesare gestionării claselor diverse și promovării dialogului.
Mulțumim directorilor IPLTPA „N.Sulac”, IP Gimnaziul nr.42 și Gimnaziul „N.Costin” . Este un parteneriat educațional de durată și foarte productiv.














